Van | Proces-, Programma- en Projectmanagement |
---|---|
Project | Hessenpoort |
Project(risico)profiel | Midden |
Project nummer OneWorld | 53284 t/m 53312 |
Begrotingsdoel | 5.1.1 We versterken de werkgelegenheid door het creëren van een concurrerend en toekomstbestendig vestigingsklimaat voor bedrijven en instellingen |
Voortgang betreft de afgelopen periode met peildatum : 01-07-24
Bestuurlijke opdrachtgever : Wethouder Paul Guldemond
Project omschrijving
Realisatie van een grootschalig regionaal bedrijventerrein voor transport en distributie, ruimte-intensieve bedrijven (kavels groter dan 1 ha), milieubelastende bedrijven (tot en met categorie 5) en bedrijven (MKB) met kavels van 0,25 – 1 ha.
Programma
Het project Hessenpoort kent een bruto plangebied van circa 300 ha. Hiervan is circa 214 ha. uitgeefbaar terrein (70%). Per 1-1-2024 is in totaal 158 ha. uitgegeven en nog 56 ha. uit te geven (waarvan 7 ha. tijdelijk is ingevuld als Zonnepark). De prognose (6 ha) voor de uitgifte voor 2023 is ruimschoots gehaald (14 ha.).
Onderstaande tabel toont de uitgifte op Hessenpoort voor de periode 2023 tot en met 2027 zoals is opgenomen in de MPV 2024.
Uitgifteprognose 2024 2025 2026 2027
Hessenpoort I/II 19 ha 11 ha 9 ha 10 ha
Hessenpoort III - - 1,5 ha 2,0 ha 2,0 ha
De huidige looptijd van het project Hessenpoort I/II is tot en met 2027. Op basis van deze uitgangspunten zijn er op lange termijn (vanaf 2027) geen grootschalige bedrijfskavels meer beschikbaar.
Woningbouwproductie
Er worden geen woningen gerealiseerd.
Financiën
Het gezamenlijk resultaat van de grondexploitaties Hessenpoort is € 34,9 mln. positief. Dit resultaat is circa € 1,7 miljoen lager dan het resultaat bij de MPV 2024. Het negatieve effect wordt veroorzaakt door de wijziging van de interne rekenrente.
Fase van het project, wat hebben we het afgelopen half jaar gedaan, stand van zaken?
Realisatiefase
- Er is een start gemaakt met het opstellen van de uitgiftestrategie voor Hessenpoort 3.
- Het college heeft een principebesluit genomen over de uitbreiding van Hessenpoort 4
- De volgende civiele werkzaamheden zijn uitgevoerd en afgerond:
o De vaarduiker bij de Bentheimstraat/Bohemstraat is gerealiseerd.
o Het definitief maken van de Westfalenstraat/Trierstraat is in uitvoering.
Wat gaan we het komend half jaar doen en wat zijn de belangrijkste mijlpalen op de langere termijn
- Er wordt met verschillende partijen gesproken over het vestigen of uitbreiden op Hessenpoort. Naar verwachting wordt dit jaar circa 19 hectare verkocht. Op dit moment staan circa 70 partijen op de wachtlijst.
- Diverse projecten worden verder voorbereid waarvan uitvoering wordt geambieerd in 2024:
- In tweede helft 2024 wordt het bouw- en woonrijp maken van Hessenpoort 3 aanbesteed.
- In de tweede helft van 2024 wordt een start gemaakt met het bouwrijp maken van Hessenpoort 3
- Er wordt onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van een railterminal in de omgeving van Hessenpoort.
- Verkenning Hessenpoort 4 wordt uitgevoerd naar aanleiding van het principebesluit van het college. De omvang hiervan is circa 50 hectare, de planning is om de exacte locatiekeuze in Q1 van 2025 aan de raad oor te leggen ter besluitvorming.
Risicografiek:
Peildatum 1 januari 2024
Peildatum 1 juli 2024
Toelichting risicotabel
Het risicoprofiel van het project Hessenpoort is langere tijd midden.
Toelichting op de grootste risico’s
1. Effecten Stikstof - Vergunningen kunnen niet worden afgegeven vanwege Stikstof
Als gevolg van de gewijzigde PAS wetgeving dienen nieuwe ontwikkelingen en bouwplannen te voldoen aan de nieuw stikstof wetgeving. Alle lopende bouwplannen (vergunning fase) vertragen hierdoor, mogelijk zijn de ontwikkelingen niet te vergunnen. Op Hessenpoort heeft de veranderende regelgeving rondom stikstof tot heden enkel tot vertraging geleid, niet tot afstel. Dit sluit niet te vergunnen uitbreidingen of nieuwe vestigers in de komende jaren niet uit. Dit risico blijft actueel. Per initiatief verschilt de (stikstof)uitdaging. In het verkoopproces wordt vroegtijdig aandacht gevraagd voor het in beeld brengen van de stikstofuitdaging. Het stikstofbeleid geldt ook voor civiele werkzaamheden en kan daar ook consequenties voor hebben.
2. Onvoldoende vrij beschikbare uitgifte mogelijkheden vanaf 1 ha.
Door de hoeveelheid aan verkenningen en reserveringen zijn er weinig kavels meer vrij beschikbaar voor nieuwe marktvraag vanaf 1 ha. Bedrijven met een dergelijke zoekvraag worden geïnformeerd dat er geen ruimte beschikbaar is, dat een plek op de wachtlijst het enige is wat we kunnen bieden voor het geval een lopende verkenning en-/of reservering terugkomt. Het risico is dat bedrijven zich niet gaan vestigen in Zwolle met hierbij het risico dat bedrijvigheid vertrekt uit de regio.
3. Energievoorziening onvoldoende toekomstbestendig
Door de toenemende vraag en aanbod van energievoorziening en (terug)levering wordt samen met Enexis onderzocht op welke wijze de energievoorziening en (terug)levering gewaarborgd kan blijven. Op dit moment is teruglevering niet mogelijk. Inmiddels is er een plan voor de middellange termijn om de capaciteit van de bestaande infrastructuur uit te breiden. Momenteel is er echter geen aansluiting voor grootzakelijke gebruikers mogelijk. Dit is een risico voor de nog uit te geven kavels, met name voor de uitgifte van Hessenpoort 3.
4. Bedrijven kunnen niet aansluiten op het middenspanningsnet
Hessenpoort zit vol qua aansluitingen op het netwerk van Enexis, hier kunnen geen nieuwe middenspanningsaansluitingen toegevoegd worden. Verder is er op enkele locaties onvoldoende ruimte in de ondergrond aanwezig voor nieuwe middenspanningskabels. Het risico bestaat dat nieuwe middenspanningsaansluitingen niet mogelijk zijn, wat gevolgen heeft voor de vestiging van bedrijven. Momenteel wordt er door TenneT en Enexis gewerkt aan een zogenoemde netverzwaring ter plaatse van Hessenpoort. We zien de doorlooptijd van een aanvraag bij Enexis toenemen, waardoor uitgiftes vertragen omdat er voor daadwerkelijke overdracht van de kavels gewacht moet worden tot de aansluiting aangelegd is.