Bijlagen

Voortgangsrapportage projecten

Van

Proces-, Programma- en Projectmanagement

Project

Programma Stadshart Zwolle

Project(risico)profiel

Midden

Project nummer OneWorld

56124007

Begrotingsdoel

6.1.2. Nieuwe ruimtelijke initiatieven op niveau van projecten en initiatieven

Voortgang betreft de afgelopen periode met peildatum   : 1 juli 2024
Bestuurlijke opdrachtgever   : A. Roelfs

Programma omschrijving

Op 23 mei 2022 is het ontwikkelprogramma ‘Ons Stadshart van Morgen’ unaniem door de raad vastgesteld. Het realiseren van een toekomstbestendig Stadshart, dat is de centrale ambitie van het ontwikkelprogramma. Een Stadshart dat hoort tot de top 5 van beste binnensteden in Nederland. Een Stadshart dat in balans is; dat talent aantrekt, een gevarieerd woningaanbod heeft en waar zowel overdag als ‘s avonds altijd iets te beleven valt, maar waarin ook aandacht is voor gezondheid, leefruimte en groen. Een Stadshart dat groeit naar een nieuwe vorm van stedelijkheid, met behoud van de belangrijkste kenmerken en kernwaarden van Zwolle: een historische stad, een groene deltastad, een ondernemende stad, een culturele stad, een compacte, gastvrije en bereikbare stad, die toegankelijk is voor iedereen. Met ‘Ons Stadshart van Morgen’ wordt ingezet op binnenstedelijke groei, dat wil zeggen dat we meer gaan wonen, werken en recreëren in hetzelfde stukje stad. Om een completer en veerkrachtiger Stadshart te realiseren, maken we de ‘sprong’ over de singel en wordt de binnenstad vergroot door de omliggende wijken beter te verbinden en hier diverse gemengde buurten te ontwikkelen. Een programma met onder andere ca. 2.500 woningen, uitbreiding van het culturele aanbod, nieuwe mobiliteitsoplossingen en een aantrekkelijk werkprogramma wordt gerealiseerd. Hierbij staan vijf ontwikkelprincipes centraal:

1. De gezonde, groene en waterrobuuste deltastad
2. De duurzame en circulaire stad
3. De ondernemende en creatieve stad
4. De stad met de menselijke maat
5. De bereikbare stad

Het ontwikkelprogramma is vertaald in een strategische uitvoeringsagenda voor de komende vijf jaar. Op 13 februari 2023 is de uitvoeringsagenda ‘Ons Stadshart van Morgen’ van het Stadshart unaniem door de raad vastgesteld. We hebben de ambitie van het ontwikkelprogramma omgezet in concrete projecten en acties. Daarbij houden we rekening met wat er al speelt en bouwen we voort op de bestaande karakteristiek van de verschillende wijken en plekken binnen het Stadshart. Op basis van een goed onderbouwde prioritering en fasering gaan we aan de slag om het beste uit het Stadshart te halen. Dit doen we samen met de inwoners, ondernemers en bezoekers van het Stadshart.

Leeswijzer

Het format voor deze rapportage sluit niet helemaal aan bij het programmatisch werken, maar is gericht op projecten. De rapportage start met een viertal algemene alinea’s over de woningbouwproductie, financiën, mobiliteit en communicatie. Vervolgens volgt een toelichting op alle lopende projecten in het programma Stadshart, gebaseerd op de voortdurende en integrale beheersing van financien, planning en risico’s. De projectomschrijving per project/gebiedsontwikkeling is te vinden in de uitvoeringsagenda. Per project wordt vermeld wat we het afgelopen half jaar hebben gedaan en wat we het komende halfjaar gaan doen. Daarnaast wordt per project aangegeven of er een risicodossier beschikbaar is met daarbij een toelichting op het grootste risico (indien van toepassing). Overige opmerkingen worden onder het kopje ‘bijzonderheden’ benoemd. Tot slot wordt gerapporteerd over de risico’s op programmabreed niveau, deze zijn onderaan deze rapportage opgenomen met daarbij de bekende bollengrafieken.

Woningbouwproductie

Jaar

Deelgebied*

Oplevering
2023

Oplevering
2024

Oplevering
2025

Oplevering
2026

Oplevering
2027

Oplevering
2028 en later

V orige rapportage - Nu

V

Nu

V

Nu

V

Nu

V

Nu

V

Nu

V

Nu

Broerenkwartier

91

91

68

67

137

149

Locatie Bolster

139

150

Noorderkwartier

667

698

Schuttevaerkade 80-88

108

108

Roelenkwartier

480

500

Transformatie Parkstraat

106

55

Weezenlanden Noord**

-24

39

71

8

-19

-19

39

64

290

350

Totaal

-24

130

162

8

-19

-19

107

131

108

139

1830

1860

*Woningen zijn uitgesplits naar deelgebieden om overzicht te kunnen bieden. Uitsplitsing naar segmenten is indien gewenst beschikbaar.
**Negatieve getallen ontstaan doordat er in dat jaar meer gesloopt wordt dan opgeleverd.

Financiën

Binnen het Stadshart is er sprake van een exploitatiebudget voor algemene Stadshart kosten en personele kosten voor de  programma ondersteuning. Voor de verschillende projecten zijn specifieke projectbudgetten beschikbaar.

Exploitatiebudget
Tot 2022 was er sprake van een jaarlijks beschikbaar budget voor de programma-organisatie van afgerond
€ 250.000. Door de toename van het aantal projecten en een groter investeringspakket was er behoefte aan uitbreiding van de ondersteuning. In 2022 is besloten om met ingang van 2023 het budget voor de programma-organisatie structureel te verhogen met een bedrag van € 150.000 tot € 400.000. Daarnaast is besloten om extra budget van
€ 300.000 meerjarig incidenteel (2023 tot en met 2026) toe te kennen. Dit budget is zowel beschikbaar voor de algemene ondersteuning, als programmabeheersing, maar ook voor programmabrede communicatie en participatie. Duidelijk is dat dit incidentele budget nodig is om de toegenomen kosten van algemene personele inzet voor de ondersteuning van het programma Stadshart te kunnen opvangen.
Naast de algemene ondersteuningsbudgetten is er jaarlijks incidenteel € 200.000 beschikbaar voor “placemaking” voor de periode 2023 tot en met 2026 en voor het ZwolleFonds € 220.000 voor de periode 2022 tot en met 2026. Het budget placemaking is bedoeld om in vroeg stadium, samen met bewoners en ondernemers de kwaliteit te verbeteren van het nog te ontwikkelen gebied, waardoor de leefbaarheid wordt verhoogd en mensen graag in dat gebied verblijven. Momenteel zijn hiervoor initiatieven voor het Broerenkwartier en Noorderkwartier.

Projectbudgetten
Op dit moment is er voor de verschillende projectbudgetten binnen het Stadshart afgerond € 128 miljoen beschikbaar. Naast de beschikbaarstelling van diverse “kleinere” individuele budgetten, zijn de volgende grotere budgetten beschikbaar gesteld:

  • 7 februari 2022 € 10.600.000 – voor projecten Strategische Agenda Binnenstad 2017-2022
  • 19 december 2022 € 30.300.000 – voor Nieuwbouw Fraterhuis Broerenkwartier
  • 13 februari 2023 € 49.220.000 – voor Uitvoeringsagenda ‘Ons Stadshart van Morgen’
  • 17 juli 2023 € 27.400.000 aanvullend krediet realisatie HUB Weezenlanden

Op dit moment is er een kredietaanvraag voor inrichting openbare ruimte Weezenlanden onderweg van in totaal  € 8,4 miljoen.

Belangrijkste financiële risico in het Stadshart is het ontbreken van indexering op de kredieten. Onder de huidige omstandigheden van hoge inflatie, stijgende bouwkosten en verschuivingen in planningen, kan dat in de toekomst leiden tot aanvullende kredietaanvragen. Op het moment dat daar meer duidelijkheid over ontstaat, komen we daar op terug.

Mobiliteit

Om onze ambities op gebied van woningbouw, vergroening, verduurzaming en de realisatie van een leefbare en gezonde woonomgeving in het Stadshart te kunnen realiseren is anders denken over mobiliteit noodzakelijk. Deze mobiliteitstransitie maakt het mogelijk dat Zwolle een gastvrije, bereikbare en leefbare stad kan zijn en blijven. Vanuit de vastgestelde Omgevingsvisie hebben we in het Ontwikkelprogramma en de Uitvoeringsagenda van het Stadshart gekozen om de binnenstad aantrekkelijker en comfortabeler te maken voor voetgangers en fietsers en de binnenstad op een andere manier bereikbaar te houden voor auto's. Hiermee creëren we meer leefruimte, groen en bijvoorbeeld ruimte voor terrassen of recreatie. Mobiliteit maakt ruimte.

Op dit moment wordt stadsbreed gewerkt aan verschillende beleidsstukken en onderzoeken op het gebied van mobiliteit en parkeren. Voor het thema Mobiliteit in het Stadshart zijn drie grote uitwerkingsporen:

  • Eind 2023 is de Parkeerstrategie 2040 door de raad vastgesteld, waarin de ambities en uitspraken uit het Ontwikkelprogramma en de Uitvoeringsagenda bevestigd zijn. We werken nu samen in de uitwerking hiervan in de verschillende deelprojecten, zoals het Actieplan Parkeren en de Adaptieve Ontwikkelstrategie Hubs (AOS). Voor het Stadshart hebben we daarnaast een parkeerbalans Stadshart en parkeertool uitgewerkt, waarmee we grip houden op de parkeercapaciteit in het Stadshart en de onderlinge samenhang tussen keuzes die gemaakt worden.
  • We zijn gestart met het mobiliteitsonderzoek naar het functioneren van de singel binnen het mobiliteitssysteem van Zwolle. Dit doen we samen met de afdeling Leefomgeving en Mobiliteit. Keuzes in het mobiliteitsysteem hebben namelijk ook effect op het functioneren in andere gebieden én de Ring.
  • Onze plannen op het gebied van mobiliteit en het parkeren in de binnenstad hebben geleid tot discussie en vragen door bewoners en ondernemers. Er is behoefte aan samenhang en regie op dit vraagstuk. Daarom werken we samen met een Platform waarin de inwoners, bedrijven en organisaties van de binnenstad vertegenwoordigd zijn aan de Bereikbaarheidsagenda Binnenstad. Hierin brengen we alle projecten die iets doen met mobiliteit en parkeren samen, kunnen we kaders meegeven en uitspraken doen over fasering en gevolgen voor de bereikbaarheid en het functioneren van de binnenstad.

Parallel werken we door aan de projecten uit de Uitvoeringsagenda. En dat doen we per project samen met bewoners, ondernemers, ontwikkelaren en eigenaren in het gebied. Daarbij blijven we intensief optrekken met het programma Mobiliteit, om op deze manier gezamenlijk en stap voor stap verder te werken aan de mobiliteitstransitie en de realisatie van de gastvrije, leefbare en bereikbare binnenstad.

Communicatie

Communicatie is een belangrijke pijler in het programma Stadshart. We communiceren altijd mensgericht. Met communicatie dragen wij bij aan:

  • Het zichtbaar maken van de projecten uit het ontwikkelprogramma Stadshart, zowel op zichzelf als in samenhang.
  • Het vergroten van de betrokkenheid van de mensen in het Stadshart en het halen van de doelen van de participatie.
  • Het creëren van begrip voor eventuele overlast van werkzaamheden.

We zetten altijd een mix van middelen in. Afhankelijk van het onderwerp en het werkgebied, kiezen we de juiste middelen uit. Denk aan: huis-aan-huis brieven, social media, online campagnes, whatsapp-groepen, nieuwsbrieven, wijkkranten enzovoort. Bij participatietrajecten volgen we de in mei 2023 vastgestelde participatieaanpak HANZA!

Projecten binnen het programma Stadshart

Broerenkwartier
Afgelopen half jaar, stand van zaken

  • Visie openbare ruimte: het mediationtraject is eind januari afgerond. De adviesgroep Vrienden van het Broerenkwartier is opgericht. We zijn gestart met de ontwerpfase voor het eerste deelgebied (Nieuwstraat en drie stegen – Roggenstraat, Spiegelstraat en Broerenstraat).
  • De herinrichting van de Krabbestraat is afgerond.
  • Placemaking: er zijn activiteiten uitgevoerd in samenwerking met de ondernemers in de Roggenstraat (street art).
  • C&A-pand: Het college heeft ingestemd met het aanpassen van het woonprogramma voor het C&A-pand van huur naar koop. Hierdoor is voor de ontwikkelaar een haalbare businesscase mogelijk en kan de ontwikkeling doorgang vinden.
  • Hudson’s Bay locatie: de onderhandelingen lopen voor de aankoop van het voormalig Hudson’s Bay pand.
  • Verkenning nieuwe locatie Fraterhuis: het onderzoek is afgerond en de uitkomsten zijn meegegeven aan Cultuur. Het College heeft een positief besluit genomen over de cultuurbegroting. Hierin is het Fraterhuis opgenomen.  
  • Xenos/Kruidvat locatie: In gesprek met de ontwikkelaar over de ontwikkeling van deze locatie incl. de mogelijkheden verkennen om het Fraterhuis hier te realiseren.

Wat gaan we het komende half jaar doen en mijlpalen op de lange termijn

  • Visie openbare ruimte: Het ontwerp van Nieuwstraat en drie stegen wordt uitgewerkt tot definitief ontwerp.
  • Placemaking: In overleg met de Roggenstraat en ZwolleFonds wordt de Roggenstraat leefbaarder gemaakt. Ook wordt samen met de adviesgroep Vrienden van het Broerenkwartier gestart met placemaking van het Broerenkwartier als geheel.
  • C&A-pand: de afspraken over de aanpassing van het woonprogramma worden in een allonge op de anterieure overeenkomst overeengekomen (collegebesluit). Daarnaast kan de RO-procedure voortgezet worden.
  • Hudson’s Bay-locatie: bij overeenstemming over de aankoop van het pand zal het voorstel voor aankoop en tijdelijk beheer ter besluitvorming aan het College worden voorgelegd.
  • Xenos/Kruidvat: Bij overeenstemming worden de afspraken vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst. Op basis daarvan kan het Ruimtelijk Ontwikkelingsplan opgesteld worden door de ontwikkelaar en worden nadere afspraken vastgelegd in een anterieure overeenkomst.
  • Sikkes-pand: de eigenaren onderzoeken of de ontwikkeling binnen het omgevingsplan te realiseren is. Dit vraagt wel een aanpassing van het plan. Het proces kan vervolgens via Vergunningen verlopen.  

Risico’s
Per (deel)project in het Broerenkwartier worden risicodossiers bijgehouden. Het risicoprofiel in deze projecten is momenteel laag tot gemiddeld. Uitzondering is het project Hudson Bay-locatie met een hoog risicoprofiel. Het voornaamste risico is dat wanneer het eigenaarschap van de locatie over zou gaan naar de gemeente het risico ontstaat dat eerder gemaakte gemeentelijke kosten deels niet meer verhaalbaar zijn.  

Noorderkwartier
Afgelopen half jaar, stand van zaken

  • Het stedenbouwkundig ontwerp is verder uitgewerkt, ter afronding van het Ruimtelijk Ontwikkelingsplan.
  • Er is een architect geselecteerd voor de vervanging/update van de parkeergarage Diezerpoort naar een Centrumhub.
  • Er zijn gesprekken geweest met de klankbordgroep Dieze en Noordereiland. Ook zijn wij de wijk Dieze ingegaan met een koffiekar om direct met bewoners contact te leggen en ideeën en zorgen op te halen.
  • We zijn in onderhandeling met de marktpartijen en het Rijksvastgoedbedrijf, de verwachting is op korte termijn overeenstemming te hebben over de samenwerkingsafspraken.
  • Er is een subsidie Woningbouwimpuls bij BZK aangevraagd en toegekend voor het Noordereiland (ruim 2 miljoen euro).

Wat gaan we het komende halfjaar doen en mijlpalen op de lange termijn

  • Het Ruimtelijk Ontwikkelingsplan afronden.
  • Afspraken met de marktpartijen en het RVB vastleggen in een samenwerkingsovereenkomst.

Risico’s
In het Noorderkwartier wordt een risicodossier bijgehouden. Het risicoprofiel in dit project is gemiddeld.

Roelenkwartier
Afgelopen half jaar, stand van zaken

  • De gebiedsvisie komt tot een afronding.
  • Met de initiatiefnemers zijn gesprekken gevoerd over een samenwerkingsovereenkomst.
  • De haalbaarheidsstudie naar de centrumhub loopt.

Wat gaan we het komende halfjaar doen en mijlpalen op de lange termijn

  • De gebiedsvisie wordt afgerond en zal samen met de samenwerkingsovereenkomst voor bestuurlijke besluitvorming worden aangeboden (oktober 2024 Raad).
  • Na vaststelling van de gebiedsvisie kan gestart worden met het Ruimtelijk Ontwikkelingsplan.
  • De haalbaarheidsstudie naar de centrumhub zal worden afgerond.

Risico’s
In het Roelenkwartier is nog geen expliciet risicodossier omdat deze gebiedsontwikkeling in de visie-fase zit. Bij de start van het Ruimtelijk Ontwikkelingsplan zal dit project starten met actieve risicobeheersing.

Bijzonderheden

  • Voor het Roelenkwartier wordt het planproces volgens de Zwolse methode van gebiedsontwikkeling gevolgd. Voor dit planproces is een bescheiden krediet aan de raad gevraagd. De plankosten voor de gebiedsvisie worden voor het grootste deel verhaald op de initiatiefnemers. Vooralsnog is er geen indicatie dat hierop prijsstijgingen van toepassing zullen zijn en/of dat dit krediet bijgesteld zou moeten worden. Bij het vaststellen van de gebiedsvisie door de raad zal krediet gevraagd worden voor het opstellen van het Ruimtelijk Ontwikkelingsplan. Ook hier zal het grootste deel van de plankosten verhaald worden op de eigenaren.

Weezenlanden-Noord
Afgelopen half jaar, stand van zaken

  • Het voorlopig ontwerp voor de openbare ruimte is gereed. Er is een raadsvoorstel gemaakt voor het vaststellen van het ontwerp inclusief kredietaanvraag voor de inrichting van de openbare ruimte.  
  • Met de marktpartijen zijn afspraken gemaakt over gebruik van gezamenlijke ondergrondse containers voor afvalinzameling. De proef met compressiecontainers wordt in Weezenlanden-Noord uitgerold.
  • Er zijn afspraken gemaakt over risicobeheersing voor een gezamenlijke aanbesteding.

Wat gaan we het komende halfjaar doen en mijlpalen op de lange termijn

  • Updaten van de bouwfasering en de bouwplaatsinrichting.
  • Afspraken maken over voorwaarden voor het ontwerp van het schoolplein TAK-college
  • In gesprek met de Rechtbank om de mogelijkheden van de fasering te bespreken.
  • Gebouw E wordt opgeleverd en gebouw F start met de bouw.
  • Raadsvoorstel over het vaststellen van het voorlopig ontwerp inclusief een kredietaanvraag voor de inrichting openbare ruimte (september Raad).

Risico’s
In dit project wordt een risicodossier bijgehouden. Het risicoprofiel van dit project is hoog. Voornaamste risico is het ontbreken van garanties vanuit de energieleverancier dat nieuwe energie-aansluitingen tijdig beschikbaar zijn.

Mobiliteitshub Oost (Weezenlanden-Noord)
Afgelopen halfjaar, stand van zaken

  • 14 mei 2024 heeft het college ingestemd met de locatiewijziging van de mobiliteitshub.

Wat gaan we het komende half jaar doen en mijlpalen op de lange termijn

  • De aanpassingen worden in een allonge met de marktpartijen vastgelegd.
  • Het ontwerp kan worden aanbesteed.
  • De RO-procedure kan worden opgestart.
  • Raadsbesluit voorbereiden voor de kredietwijzigingen.

Risico’s
In dit project wordt een risicodossier bijgehouden. Het risicoprofiel van dit project is gemiddeld.

Bijzonderheden

  • Prijsstijgingen: De investeringen voor de mobiliteitshub zijn geraamd op € 40,4 miljoen op basis van het schetsontwerp. Hierbij is rekening gehouden met bouwkosten, detailleringskosten, fysieke inpassingskosten, inflatie (6%) en risico en onvoorzien (10%). Momenteel wordt gewerkt aan nieuwe aanvraag en kostenopzet voor realisatie onder Luttenbergstraat. Planning is dat in het 4e kwartaal voorstel in de Raad voor de kredietwijzigingen.

Singel van Zwolle
Afgelopen halfjaar, stand van zaken

  • Verschillende inhoudelijke ateliersessies hebben plaatsgevonden en dit is verwerkt in het bouwstenenrapport.  
  • Er zijn verschillende participatiemomenten geweest en ook de online participatie met het filmpje is gestart. Hierin wordt opgeroepen om de wensen en ideeen voor de Singel te delen.
  • Er is een themacollege gehouden waarbij de stand van zaken gedeeld is met het College en richtlijnen vanuit het College zijn meegegeven.

Wat gaan we het komende half jaar doen en de mijlpalen op lange termijn

  • Het bouwstenenrapport inclusief mobiliteitsonderzoek wordt aangeboden voor bestuurlijke besluitvorming aan het College en de Raad.
  • De participatie wordt zowel online als fysiek voortgezet. In de zomerperiode is de Singel van Zwolle zichtbaar aanwezig bij alle evenementen in de binnenstad voor participatie.
  • De visie op de Singel van Zwolle wordt eind 2024 opgeleverd.

Risico’s
De Singel van Zwolle heeft nog geen risicodossier, want dit project bevindt zich nog in de visie-fase. Zodra de visie resulteert in concrete projecten wordt actieve risicobeheersing opgestart.

Kop Assendorperstraat
Afgelopen half jaar, stand van zaken  

  • Fase 1: de uitvoering is gestart.  
  • Fase 2: Het definitief ontwerp inclusief de kostenraming is gereed.   

Wat gaan we het komende halfjaar doen en mijlpalen op de lange termijn:  

  • Fase 1: De uitvoering gaat door. De verwachting is dat het gebied wordt opgeleverd in oktober 2024.
  • Fase 2: Het definitief ontwerp gaat voor bestuurlijke besluitvorming naar College en Raad.

Risico’s
In dit project wordt een risicodossier bijgehouden. Het risicoprofiel van dit project is gemiddeld.

Bijzonderheden

  • Het project verwacht geen financiële tekorten of capaciteitsproblemen voor de eerste fase. Voor de tweede fase is de bezetting nog niet compleet. We onderzoeken of we hier met een bijzondere werkvorm (bijvoorbeeld een bouwteam) tot een oplossing kunnen komen.

Assendorperstraat – verbeteren kwaliteit omgeving
Afgelopen half jaar, stand van zaken

  • Het plan van aanpak is afgerond en er is een projectteam geformeerd.  
  • De participatie is gestart met een informatiebijeenkomst en er is een klankbordgroep geformeerd.

Wat gaan we het komende halfjaar doen en mijlpalen op de lange termijn

  • Het ontwerp uitwerken.
  • Met de klankbordgroep worden ontwerpsessies georganiseerd.

Risico’s
In dit project wordt een risicodossier bijgehouden. Het risicoprofiel van dit project is gemiddeld.

Bijzonderheden

  • Onderzocht wordt of het huidige beschikbare projectbudget toereikend is voor de uitvoering van het project. Het projectbudget staat onder druk vanwege gestegen kosten en de gewenste aansluiting op het kwaliteitsniveau van de Kop Assendorperstraat.

Schuttevaerkade 80-88
Afgelopen half jaar, stand van zaken

  • Er heeft een bestuurlijk overleg plaatsgevonden met de ontwikkelaars om te bespreken hoe dit project voortgezet kan worden.

Wat gaan we het komende halfjaar doen en mijlpalen op de lange termijn

  • In gesprek met de ontwikkelaar om afspraken te kunnen maken over het starten met de bouw.

Risico’s
In dit project wordt een risicodossier bijgehouden. Het risicoprofiel is hoog. Voornaamste risico is vertraging van de start van de bouw vanwege marktomstandigheden. Het lijkt voor de ontwikkelaar nu niet rendabel om te starten. De Gemeente is geen grondeigenaar, maar houdt vinger aan de pols.

Bijzonderheden

  • De gemeente heeft geen financiële verplichtingen in dit project. Gemaakte kosten zijn via de anterieure overeenkomst verhaald op de ontwikkelaar.

Herinrichting Diezerkade
Afgelopen half jaar, stand van zaken

  • Bij de ondernemers is opgehaald wat zij belangrijk vinden voor de herinrichting.
  • Er is extern onderzoek gedaan naar de verkeerskundige aansluiting van het project op de omgeving. Hierin zijn verschillende opties onderzocht op doorstroming, bereikbaarheid en verkeersveiligheid.

Wat gaan we het komende halfjaar doen en mijlpalen op de lange termijn

  • De voorkeursvariant uit het verkeerskundige onderzoek wordt verder onderzocht.
  • In september wordt een participatiemoment met de buurt georganiseerd om het schetsontwerp te delen en informatie op te halen.

Risico’s
In dit project wordt een risicodossier bijgehouden. Het risicoprofiel van dit project is gemiddeld.

Bijzonderheden

  • Er is een krediet van € 1,4 miljoen beschikbaar. De huidige verwachting is dat dit budget toereikend is voor de uitvoering.

Herinrichting omgeving Grote Kerkplei n
Afgelopen half jaar, stand van zaken

  • Het schetsontwerp is uitgewerkt naar een voorlopig ontwerp.
  • Er is een uitgebreid participatietraject doorlopen waarbij veelvuldig en op verschillende manieren contact met bewoners, ondernemers, gebruikers en belangenorganisaties is gezocht. Ook hebben gesprekken met de klankbordgroep plaatsgevonden.

Wat gaan we het komende half jaar doen en mijlpalen op de lange termijn

  • De relatie met fietsparkeren in de Goudsteeg wordt onderzocht.
  • Vervolgens kan het ontwerp verder uitgewerkt worden naar definitief ontwerp en kan bestuurlijke besluitvorming plaatsvinden.

Risico’s
In dit project wordt een risicodossier bijgehouden. Het risicoprofiel van dit project is gemiddeld.

Zuidwestelijk Kwadrant
Afgelopen halfjaar, stand van zaken

  • Er heeft participatie over de gebiedsvisie plaatsgevonden.
  • Het verkeersonderzoek is geïntegreerd in de gebiedsvisie.  
  • De artikel 45 vragen van ChristenUnie, GroenLinks, D66 en PvdA over de ontwikkeling Eekwal zijn beantwoord.
  • Varianten voor tijdelijke maatregelen aan de Eekwal worden onderzocht.

Wat gaan we het komende half jaar doen en mijlpalen op de lange termijn

  • De gebiedsvisie gaat voor bestuurlijke besluitvorming naar het College en de Raad.
  • Voor deelgebied Ossenmarkt wordt de participatie opgestart.
  • Met de bewoners/ondernemers Eekwal worden de tijdelijke maatregelen besproken.

Risico’s
Het Zuidwestelijk Kwadrant heeft nog geen risicodossier, want dit project bevindt zich nog in de visie-fase. Zodra de visie resulteert in concrete projecten wordt actieve risicobeheersing opgestart.

Locatie Bolster
Particulier initiatief: op de Shell-kwikfit locatie (projectnaam locatie Bolster) faciliteren van de ontwikkeling met woningbouw van 140 woningen.

Afgelopen halfjaar, stand van zaken

  • De samenwerkingsovereenkomst is ondertekend op de Provada.
  • De ontwikkelaars hebben een concept Ruimtelijk Ontwikkelingsplan gemaakt, deze wordt intern beoordeeld.
  • De adviescommissie heeft een positief advies gegeven voor de omgevingskwaliteit.

Wat gaan we het komende half jaar doen en mijlpalen op de lange termijn

  • Het Ruimtelijk Ontwikkelingsplan kan worden afgerond.
  • Een anterieure overeenkomst met het wettelijk kostenverhaal wordt opgesteld.

Risico’s
In dit project wordt geen risicodossier bijgehouden. Het gaat hier om een particulier initiatief waarin het Stadshart geen risico loopt.

LED Zwolle Shine
Afgelopen half jaar, stand van zaken

  • Er is gewerkt aan het ontwerp van de Ossenmarktsteeg.
  • De aanbesteding voor de vier iconen (Academiehuis, Stadhuis, Peperbus en Sassenpoort) is afgerond. Vleermuizenonderzoek loopt voor de vier iconen. Gestart is met het ontwerp voor het Academiehuis.
  • Er is opdracht gegeven voor het aanlichten van het Drostenhuis (ANNO).

Wat gaan we het komende halfjaar doen, mijlpalen op de lange termijn

  • De verlichting van het Drostenhuis (ANNO) en de Ossenmarktsteeg worden gerealiseerd.
  • Duidelijkheid over het systeem van aanlichten van het Academiehuis.
  • Voorbereiding lichtarchitectenselectie voor het Stadhuis, Peperbus en Sassenpoort.

Risico’s
In dit project wordt een risicodossier bijgehouden. Het risicoprofiel van dit project is laag.

Verbetering Fietsbereikbaarheid
Afgelopen half jaar, stand van zaken

  • Het ontwerp van de uitbreiding van de fietsenstalling Rode Torenplein is gereed.
  • Het project Koestraat (onderdeel zuidelijke fietsroute) wacht op uitkomsten vanuit de Bereikbaarheidsagenda Binnenstad.

Wat gaan we het komende halfjaar doen, mijlpalen op de lange termijn

  • De voorbereiding voor de uitvoering van de fietsenstalling aan het Rode Torenplein is gestart. Realisatie is voorzien eind 2024/begin 2025.
  • Opdracht uitzetten voor een studie naar een mogelijke fietsenstalling aan de Goudsteeg.

Risico’s
In dit project wordt een risicodossier bijgehouden. Het risicoprofiel van dit project is hoog. Voornaamste risico is dat de planning van het project vertraging oploopt door de afhankelijkheid van de nog op te stellen Bereikbaarheidsagenda Binnenstad (zie kopje ‘mobiliteit’ op pagina 3). De bereikbaarheidsagenda is naar verwachting in het 3e kwartaal van 2024 gereed.

Zero-emissie stadslogistiek
Afgelopen halfjaar, stand van zaken

  • Er is beleid gemaakt voor de lokale invulling (en beoordeling) van ontheffingen.
  • Het ontwerp-verkeersbesluit en het bijbehorende concept-ontheffingenbeleid is door het College vastgesteld.
  • Door het College is het besluit genomen voor mandatering en aansluiting op het Centraal Loket per 10-7-24.

Wat gaan we het komende half jaar doen en mijlpalen op de lange termijn

  • Opzetten van een lokale beoordelingsorganisatie en in contact blijven met lokale partijen die tegen praktische problemen aanlopen of hulp nodig hebben om zich goed voor te bereiden op de komst van de zero-emissiezone.

Risico’s
In dit project wordt een risicodossier bijgehouden. Het risicoprofiel van dit project is laag.

Bijzonderheden

  • De definitieve subsidietoekenning voor 2024 en 2025 is ontvangen en daarmee komt het totale te ontvangen subsidiebedrag uit op afgerond € 1,2 miljoen.

Willemsknoop
De verkenning is afgerond en kan als bouwsteen mee worden genomen in de grotere onderzoeken/opgaven zoals binnenring/buitenring en de Singel van Zwolle.

Terrassenbeleid
De terrasvisie Stadshart is 28 mei 2024 door het College vastgesteld, de Raad is met een raadsbrief hierover geïnformeerd.
Risico’s:
In de beschrijving hierboven zijn bij een aantal projecten in uitvoering al risico’s en beheersmaatregelen beschreven. Op het niveau van programma Stadshart analyseren we ook risico’s. Hieronder de belangrijkste, alsmede de risicografieken die een beeld geven van de verschuivingen ten opzichte van de vorige voortgangsrapportage.

Risicografiek

Peildatum 1 januari 2024

Peildatum 1 juli 2024

Toelichting risicotabel

Wanneer we deze twee bollengrafieken met elkaar vergelijken, vallen twee dingen op:

  • Het aantal risico’s dat direct actie vereist (rode bollen) is gedaald. De oorzaak lijkt te liggen in het goed functioneren van de programma-organisatie van het Stadshart. Risico’s zijn nu eerder in beeld en worden sneller belegd bij de juiste personen voor beheersing.  
  • Het totaal aantal risico’s is gedaald. Dat komt voornamelijk omdat we het dossier ‘schoon’ houden. Dat wil zeggen: Risico’s die niet meer actueel zijn, archiveren we direct.

Toelichting op de grootste risico’s

Hieronder de vijf belangrijkste risico’s voor programma Stadshart (in willekeurige volgorde):

Bouwprojecten zijn afhankelijk van de adaptieve ontwikkelstrategie HUB’s (AOS).
De bouwprojecten in het Stadshart hebben de vastgestelde AOS nodig als fundament voor (ruimtelijke) keuzes en als onderbouwing van besluitvorming. Beheersmaatregel: Dit risico is zowel ambtelijk als bestuurlijk bekend.

Tempo van de mobiliteitstransitie is van grote invloed op een aantal dragende projecten uit de uitvoeringsagenda (zoals Singel van Zwolle en mobiliteitshubs).
Projecten lopen vertraging op door het mobiliteitsbeleid dat benodigd is als kader voor de voortgang van de projecten uit de uitvoeringsagenda. Beheersmaatregel: In nauwe samenwerking met de afdeling mobiliteit komen tot maatwerkafspraken waar nodig.

Bestuur gaat meer prioriteren tussen projecten.
De balans tussen ambities en middelen komt gemeentebreed steeds meer onder druk te staan. Hierdoor bestaat het risico dat door prioritering en keuzes projecten kunnen komen te vervallen of worden uitgesteld. Beheersmaatregel: focus op de uitvoering van de projecten waarover al bestuurlijke besluitvorming heeft plaatsgevonden. Kritisch zijn op nieuwe kredietaanvragen en deze goed onderbouwen (urgentie/integraliteit).

Marktomstandigheden vertragen de gebiedsontwikkelingen.
Door de ongunstige rente en gestegen bouwkosten lopen de gebiedsontwikkelingen en woningbouwproductie vertraging op. Dit heeft mogelijk gevolgen voor financiering doordat we niet kunnen voldoen aan subsidievoorwaarden uit de Versnellingsgelden. Beheersmaatregel: aanjagen van projecten/ontwikkelingen waar we eigen grondpositie hebben (actief grondbeleid).

Woningbouwproductie stagneert door stapeling van ambities op ontwikkelingen.
De stapeling van ambities vanuit verschillende beleidsdisciplines maakt projecten lastig/niet uitvoerbaar of zorgen voor vertraging door interne discussies. Beheersmaatregel: dilemma’s eerder escaleren en/of besluiten vragen. Ambitieweb en vergelijkbare afwegingsmechanismes vroegtijdig (initiatief- en definitiefase) inzetten bij projecten.

Effecten stikstof

Stikstof is qua risico ondergeschikt aan andere risico’s in projecten. Projecten vertragen er momenteel niet door. Voor toekomstige grootschalige bouwvolumes is dat nog onbekend.

Deze pagina is gebouwd op 11/14/2024 14:09:58 met de export van 11/14/2024 14:03:48