FVan | Proces-, Programma- en Projectmanagement |
---|---|
Project | Spoorzone |
Project(risico)profiel | Hoog |
Project nummer OneWorld | 54000601 |
Begrotingsdoel | 6.1.1 We ontwikkelen samen de kracht van de stad (en regio) met als leidende agenda een inspirerende, uitnodigende, strategische en integrale omgevingsvisie |
Voortgang betreft de afgelopen periode met peildatum : 01-07-2024
Bestuurlijke opdrachtgever : Gerdien Rots
Project omschrijving
De Spoorzone wordt een nieuw stuk stad dat samen met de oude binnenstad en de Nieuwe Veemarkt het nieuwe centrumgebied definieert. En waar het landschap van de IJssel voelbaar en bereikbaar is. Een innovatiedistrict en creatieve broedplaats waar bedrijfsleven, onderwijs en overheden samenwerken en de Regio Zwolle zich landelijk profileert. Met de toevoeging van 3 à 4 duizend woningen en voorzieningen wordt een nieuw woon- en leefklimaat gemaakt. Bouwen in een groen/blauwe openbare ruimte waarbij klimaatadaptie hoog in vaandel staat. Door reuring, kunst en autoluwe gebieden is het goed wonen en verblijven. Het nieuwe OV stimuleert de ontwikkeling van het gebied. Met het groenste station van Nederland, dat landelijk het 2e knooppunt is.
Onderliggende vastgestelde kaders voor de gebiedsontwikkeling Spoorzone zijn:
Het Ontwikkelperspectief Stationsgebied (vastgesteld door de raad op 30 oktober 2017)
Ontwikkelkader Spoorzone Zwolle (vastgesteld door de raad op 26 oktober 2020)
Aanpak Integrale Gebiedsontwikkeling Spoorzone (vastgesteld door het college op 17 oktober 2023)
De nota van uitgangspunten voor verdere uitwerking van de deelgebieden:
NvU NS-gebied (vastgesteld door de raad op 7 februari 2022)
NvU Hanzekwartier (vastgesteld door de raad op 19 december 2022)
NvU Willemskwartier (vastgesteld door de raad op 19 februari 2023)
Investeringsvoorstel gebiedsontwikkeling Spoorzone (vastgesteld door de raad op 8 mei 2023)
Woningbouwproductie
Rijlabels | 2026 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2035 | 2036 | 2037 | 2039 | Eindtotaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hanzekwartier | 127 | 254 | 24 | 48 | 84 | 84 | 84 | 208 | 913 | ||||
Mix | 127 | 254 | 24 | 48 | 84 | 84 | 84 | 208 | 913 | ||||
Hanze-Oost | 91 | 144 | 145 | 210 | 590 | ||||||||
Duur | 57 | 57 | 114 | ||||||||||
Goedkoop | 86 | 14 | 14 | 114 | |||||||||
Middelduur 1 | 5 | 35 | 36 | 76 | |||||||||
Middelduur 2 | 38 | 38 | 76 | ||||||||||
Mix | 210 | 210 | |||||||||||
Spoorkwartier | 180 | 280 | 180 | 360 | 84 | 84 | 84 | 84 | 84 | 1420 | |||
Mix | 180 | 280 | 180 | 360 | 84 | 84 | 84 | 84 | 84 | 1420 | |||
Willemskwartier | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 1000 | ||
Mix | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 1000 | ||
Eindtotaal | 91 | 180 | 651 | 534 | 629 | 148 | 184 | 184 | 478 | 268 | 268 | 308 | 3923 |
Cumulatief | 91 | 271 | 922 | 1456 | 2085 | 2233 | 2417 | 2601 | 3079 | 3347 | 3615 | 3923 | 3923 |
Verschil cumulatief vorig kwartaal | +66 | -338 | -56 | +164 | +479 | +313 | +183 | +53 | +207 | +161 | +245 | +543 | +543 |
De woningbouw en daarmee de gebiedsontwikkeling in de Spoorzone staat onder druk. De eerste start bouw is nog steeds voorzien in Q1 2025 met het Gildenhof. Een verdere toelichting over interventies wordt bij de deelgebieden gegeven.
Financiën
Er zijn twee investeringsstromen: het investeringsbesluit voor het station en stationsomgeving, en de investeringen benodigd voor de gebiedsontwikkeling (met name aan de zuidzijde voor het station).
Het investeringsbesluit voor het station en stationsomgeving betrof in totaal € 136,5 mln. Hiervan is 1 project nog in uitvoering, nl. de aanleg van de passerelle.
Voor de investeringen voor de gebiedsontwikkeling is € 84 miljoen beschikbaar, door subsidies van rijk, provincie, eerder besloten gemeentelijke investeringen en in convenanten opgenomen bijdragen van ontwikkelaars. Een raadsbesluit voor de concrete besteding van deze gelden is vastgesteld in mei 2023.
De aanleg van het Koggepark is op een overschrijding van 74.100 euro uitgekomen. De oorzaak hiervan is o.a. gelegen in het afvoeren van verontreinigd puin dat vrijgekomen is bij deze reconstructie.
Er is op dit moment € 5 miljoen beschikbaar voor de voorbereidingen van de uitwerking van de infrastructurele werken. Zodra er inzicht is in de voorkeursvariant en bijhorende kosten wordt het krediet voor dat specifieke werk aangevraagd. Aanvullend volgt nog een investeringsbudget van circa € 60 miljoen euro, op basis van de MIRT-afspraken 2022 over een set aan gebieds- en stationsmaatregelen. De helft daarvan komt van het rijk. Voor circa € 30 miljoen is nog aanvullende (co) financiering nodig. Nadere informatie wordt uitgewerkt in de strategische investeringsagenda en hierover volgt in 2025 een investeringsvoorstel.
Voor de Passerelle was er voor de onderbouw een meerwerk-discussie tussen de aannemende partij, ProRail en gemeente Zwolle. Uiteindelijk heeft dit geleid tot een afspraak eind april waarbij het contract met ProRail is opgehoogd, dit is verwerkt in de prognose. Met het overeenkomen van deze afspraak zijn risico's verkleind en is er meer zekerheid op de financiële eindstandprognose. In de zomer komt er meer duidelijkheid over opdrachtsom van de bovenbouw waardoor het totale financiële eindbeeld beter inzichtelijk is.
In de gebieden zijn wat afwijkingen te zien die te maken hebben met het uitlopen van het opstellen van gebiedsvisies.
Fase van het project, wat hebben we het afgelopen half jaar gedaan, stand van zaken?
De aandacht in het programma Spoorzone en daarmee ook in de Voortgangsrapportage is verschoven. Van stations-vernieuwing naar integrale gebiedsontwikkeling aan met name de zuidzijde van het station.
Met drie hoofdonderdelen: volgende fase stationsvernieuwing, de doorontwikkeling van het Innovatiedistrict en de overgang in de gebiedsontwikkeling van de definitiefase naar de ontwikkel- en realisatiefase.
- Volgende fase stationsvernieuwing
Om te zorgen dat het OV-knooppunt toekomstbestendig is en optimaal functioneert bij verdere groei van het aantal reizigers, is nog een aantal stappen te zetten.
- Een kwalitatief verbeterde entree van het station aan de noordzijde.
- Kappen op de perrons om de reizigers van en naar de regio een comfortabel verblijf te geven tijdens hun overstap.
- Een definitieve entree aan de zuidzijde met een nieuw stationsplein, een definitieve P&R – voorziening, kiss & ride-plekken (voor kort parkeren) en een fietsparkeerstalling.
- Definitieve (parkeer)oplossingen om deelmobiliteit te stimuleren en zo de keuze voor duurzaam vervoer makkelijker en aantrekkelijker te maken voor iedereen die hier werkt, studeert, woont of op bezoek is.
In de lopende projecten Passerelle, fietsenstalling Westerlaan en de Planstudie Nieuwe Veerallee zit goede voortgang.
Voor de Passerelle stond het tweede kwartaal van 2024 in het teken van de treinvrije periode, en de eerste stappen richting de bouw van veld 1, de trappen en de liften. Door de succesvolle afronding van de TVP zijn er veel risico’s en zorgen weggenomen.
Het project Onderdoorgangen wordt belemmerd door het trage verloop van de bestemmingsplanprocedure Spoorkwartier.
Ook is de TenneT kabel (110KV transportkabel) een obstakel, deze moet verlegd worden waarbij NS het initiatief moet nemen omdat deze kabel in haar grond ligt. De urgentie en noodzaak hiervan wordt vooralsnog niet gevoeld door NS maar wordt aankomende periode op meerdere tafels behandeld.
- Het Innovatiedistrict
Het Innovatiedistrict Zwolle [IDZ] is voor de stad en de Regio Zwolle een belangrijke omgeving om ambities rond
maakindustrie, creatieve industrie, ICT, E-Commerce, klimaatadaptatie en smart sustainable living te realiseren.
Hier liggen grote kansen om het regionale innovatie ecosysteem te versterken.
De stichting Innovatiedistrict Spoorzone (SIZ) en gemeente (zowel programma Spoorzone als beleidsteam Economie) hebben afgesproken om de ambities op het gebied van Economie in de Spoorzone (incl. onderwijs en cultuur) vast te leggen in een beleidsdocument. Met behulp van een extern adviesbureau is een visie en aanpak opgesteld voor de doorontwikkeling van het Innovatiedistrict, als kaderstellend sturingsinstrument, met duidelijke doelen en inspanningen.
Wat uit dit onderzoek naar voren komt is dat het de komende jaren van belang is om de ontwikkelkracht van (private) vastgoedpartijen (NS Vastgoed en enkele andere partijen) goed te verbinden met de ambities van overheden, kennisinstellingen en bedrijven om de innovatie ecosystemen rond de al genoemde vijf thema’s goed te verbinden en samen op te laten gaan. Het is belangrijk voor de ontwikkeling van het Innovatiedistrict Zwolle dat er private trekkracht is en ook dat regionale
partners zich verbinden aan de ontwikkeling van het Innovatiedistrict. Dat vraagt om een langjarig commitment van alle betrokkenen en ook om een beeld hoe dat in de komende jaren ingevuld kan worden.
Een actieplan is opgesteld naar aanleiding van aanbeveling van het rapport. Deze acties zullen de komende tijd worden opgepakt en zijn deels al in gang gezet. In de volgende rapportage zal de stand van zaken van deze acties worden beschreven.
- Gebiedsontwikkeling van definitiefase naar ontwikkel- en realisatiefase.
Het gebied van 100 hectare rondom het station en het spoor belooft een bruisende, innovatieve, groene en duurzame hoogstedelijke omgeving te worden. Dit vraagt om continue afstemming binnen de deelgebieden (Spoorkwartier (NS)), Hanzekwartier, Willemskwartier, Hanzehoven, Hanze Oost) in de komende jaren. Het tempo waarop de deelgebieden zich ontwikkelen verschilt. In de VP wordt de stand van zaken beschreven van de deelgebieden evenals de overstijgende thema's die spelen in het gebied.
Spoorkwartier (voorheen District Z en de Werkplaatsen)
Het ontwerp bestemmingsplan voor Lurelui, District Z en Werkplaatsen is in december ter inzage gelegd. De anterieure overeenkomst is nog niet afgerond vanwege een aantal restpunten waar hard aan wordt gewerkt. Hierdoor vertraagt de vaststelling van het bestemmingsplan maar deze ligt nog niet op het kritieke pad.
Er is een project start up gehouden met ontwikkelaar AM waarin aandacht was voor inrichten van de projectorganisatie. Overeenstemming is bereikt over het proces rondom uitgangspunten voor het inrichten van de openbare ruimte. (De Visie Openbare Ruimte Spoorzone, wordt komend najaar ter vaststelling aan de gemeenteraad voorgelegd).
Ook zijn we met ontwikkelaar AM in gesprek over prioriteit voor het gebied, inclusief placemaking, rondom de aanlanding Passerelle. In het komend kwartaal zal een start gemaakt worden voor het inrichtingsplan van de openbare ruimte.
Hanzekwartier
In het Hanzekwartier wordt gezocht naar versnellingsmogelijkheden voor woningbouw, hier zal dat naar verwachting in de vorm van het gefaseerd ontwikkelen op zogenaamd ‘superplot’ niveau zijn. De hiervoor benodigde herijking van de ontwikkelstrategie met partners is afgerond en er is bestuurlijk akkoord op het werken in deze ‘superplots’. Ook is er bestuurlijke akkoord met Univé bereikt en zijn gesprekken met Vesteda opgestart over mogelijke samenwerking. Bij met name Univé en Hanzeplein is het advies om snel duidelijkheid te bieden over de scope hiervan zodat gestart kan worden met het opstellen van ruimtelijke ontwikkelplannen.
De haalbaarheidsstudie voor de verbinding over de IJsselallee is afgerond. In het najaar zal een raadsvoorstel worden ingediend om te besluiten over het vervolg..
Hanze-Oost
In Q1 2025 is bij het Gildenhof (oude Hanzebad locatie) de eerste start bouw van de Spoorzone gepland.
Hoewel er nog heel veel moet gebeuren zijn we op een punt dat het eerste bouwblok van het Gildenhof, de aanvulling op de overeenkomst met Trebbe en Dura Vermeer en de Gebiedsvisie kunnen worden vastgesteld.
Er is een opdracht gegeven voor het doorrekenen van de haalbaarheid van het plan, inclusief een aantal varianten. Voor de overeenkomsten is een concept opgesteld, maar nog niet besproken met de externe partijen. De komende periode zullen met het kwaliteitsteam afspraken gemaakt worden over het eerste bouwblok van het Gildenhof met het doel hun goedkeuring te krijgen. Daarnaast zullen onderzoeken voor het eerste bouwblok worden afgerond, zal een ruimtelijke onderbouwing opgesteld worden en een BOPA (buitenplanse omgevingsplanactiviteit) in procedure worden gebracht. Daar bovenop komen nog de volgende activiteiten:
- Aanvulling op de overeenkomst met Trebbe en Dura Vermeer opstellen.
- Bouwrijpmaken en aansluitingen nuts voorbereiden.
- Afwijkingen aanbesteding publiceren.
- Gebiedsvisie afronden en Participatiebijeenkomst organiseren.
- Afspraken maken over planning.
- Afronden business case.
- Afspraken vastleggen in SOK, bijvoorbeeld over parkeervoorziening
Het Gildenhof maakt onderdeel uit van de coalitie Hanze Oost. Deze coalitie heeft als doel om het deelgebied te herontwikkelen. Daarvoor wordt momenteel een gebiedsvisie opgesteld. Partijen zullen zich verenigen middels een samenwerkings-overeenkomst.
Willemskwartier
Onderzocht is in hoeverre marktpartij(en) en de gemeente verder samen kunnen werken in dit deelgebied om de gebiedsontwikkeling verder te brengen. Hierin is gekeken of de rol van de gemeente een andere kan zijn dan haar traditionele publieke rol. Een publieke private samenwerking (PPS) constructie is voorgesteld die kansen biedt voor versnelling van de woningbouw. De volgende stap is onderzoeken of dit tot een financieel en ruimtelijk haalbaar plan leidt. Dit houdt o.a. in dat een quick scan zal worden uitgevoerd op uitvoerbaarheid van het plan (milieu, geluid, schaduw etc.) en een strategie bedacht wordt hoe we met de coalitiepartijen afzonderlijk in overleg gaan om het vervolg van de PPS te bespreken (inbreng van de gronden).
Om te kunnen versnellen dient vooruitlopend op vaststelling van deze PPS constructie het volgende te worden opgestart:
- De juridisch-planologische onderzoeken en ruimtelijke onderbouwing t.b.v. de wijziging Omgevingsplan.
- Het voorbereiden van (de aanbesteding van) bouwrijpmaak werkzaamheden.
Hanzehoven
Voor een gezamenlijke verkenning van een ontwikkelrichting zijn twee eigenaren (van de zes) definitief afgehaakt. Daarom is er gekozen om als gemeente zelf de verkenning te doen. Met de RVB zijn op stadsniveau inmiddels betere afspraken gemaakt over de governance structuur en wordt het convenant vernieuwd. In het nieuwe convenant worden strakkere afspraken gemaakt voor wat betreft de planning van de projecten in de stad.
Westerlaan en Stationsplein
Voor dit gebied is een uitgangspuntennotitie opgesteld en met de eigenaren en bewoners zijn ‘Start voor de start’ sessies gehouden. Zij staan positief tegenover het samen verkennen van mogelijkheden. De gebiedsmanager gaat komend kwartaal o.a. werken aan de taxatie van de parkeergarage Westerlaan, het opzeggen van de huurovereenkomst daarvan en het opstellen van een gebiedsvisie.
Gebiedoverstijgend
Koggepark
Koggepark fase 1 is gereed.
Placemaking
De volgende activiteiten zijn of worden op korte termijn georganiseerd in het kader van placemaking
- Eventlocatie De Binnenplaats op het binnenterrein bij Perron 038
- Museum van de straat in de Spoorzone
- Realiseren Infopunt in de Spoorzone
- Dichtregel Koggepark
- Proto 2024, Innovation Day
- Theatervoorstelling De Jonge Honden
Vanaf komend kwartaal gaat alle focus naar de aanlanding van de passerelle. Samen met de partijen in het gebied is een werkgroep ingesteld om een plan te maken en uit te voeren voor opening van de passerelle in juni 2024.
Woningbouwprogramma
Dit thema wordt gestuurd door vastgesteld beleid en documenten. Ambities t.a.v. experimentele woonvormen zullen verder uitgewerkt worden in de ruimtelijke ontwikkelplannen. Dit onderdeel zal dan ook als overstijgend thema worden afgesloten omdat het wordt geborgd in de gebieden, waar we uiteraard aandacht blijven houden voor nieuw woonbeleid en ontwikkelingen.
In het schema voorin in deze rapportage wordt de stand van zaken rond de planning van de woningbouwproductie aangegeven.
Energietransitie in de Spoorzone
In samenwerking met de projectgroep SNOER (Nota van Uitgangspunten Openbare Ruimte Spoorzone) is begonnen met het inventariseren van kabel- en leidingen tracés. De komende periode moet duidelijkheid worden verkregen over de locatie van een middenstation. Hierover worden gesprekken met NS en AM gevoerd. Ook zal een rapport worden opgeleverd over de mogelijkheden van een smart grid en buurtstekker en zal naar verwachting meer duidelijkheid komen over de haalbaarheid van een nieuwe aansluiting van het bestaande warmtenet van EnNatuurlijk op de geothermie Aalanden.
Mobiliteit in de Spoorzone
Het mobiliteitsbeleid is afgerond en ter vaststelling aan de gemeenteraad voorgelegd.
Er is een voorstel opgesteld voor de gemeentelijke rol bij de mobiliteitshubs en de vergoeding daarvan door de projectontwikkelaars. De dynamische parkeerbalans is operationeel. Activiteiten voor de komende periode zijn:
- Afronden Toetsingskader parkeren Spoorzone
- Meedoen aan stedelijk onderzoek naar exploitatie en programma van eisen van Mobihubs.
- Doorrekenen gevolgen van nieuwe kencijfers CROW (normen en aanwezigheidspercentages) voor Dynamische parkeerbalans en exploitatie van Mobihubs.
Groen/blauwe structuur
De kaderstellende notitie bij het SNOER, de Visie op de openbare ruimte Spoorzone, is afgerond en gepresenteerd in het Spoorcafé op 11 juli 2024. Deze wordt zoals eerder gezegd binnenkort ter besluitvorming voorgelegd aan de gemeenteraad.
Wat gaan we het komend half jaar doen en wat zijn de belangrijkste mijlpalen op de langere termijn
Naast de uitvoering van de onderbouw is de aanbesteding van de bovenbouw (het dek) van de Passerelle in volle gang. In het derde kwartaal zal de contractvorming met de aannemer plaatsvinden.
Voor het project herinrichting van de Nieuwe Veerallee treden we naar buiten door interviews af te nemen met stakeholders en presenteren we de opgave in het Spoorcafé. Op basis van deze opbrengsten wordt het ontwerptraject opgestart.
In de gebiedsontwikkeling zijn ‘interventies’ gestart met als doel voortgang van de productie in de woningbouw te houden. In het Willemskwartier heeft de gemeente zich op basis van een advies bereid verklaard te onderzoeken om deel te nemen in de grondexploitatie van het gebied. Dit in de vorm van een publiek-private samenwerking. Wanneer dit leidt tot een positieve uitkomst zijn wij als gemeente in staat het ontwikkelproces te versnellen door onder meer het vervroegd doorlopen van een omgevingsplanprocedure.
In het Spoorkwartier heeft de gemeente een gunstig gelegen eigen kavel. De ontwikkeling van deze kavel zal op zeer korte termijn door de gemeente zelf worden opgepakt. Het is daarbij de bedoeling dat de gemeente zo lang mogelijk “aan boord blijft” om risico’s van vertraging te voorkomen. Ingeval de locatie vroegtijdig naar een ontwikkelaar zou gaan dan bestaan deze risico’s o.a. uit financierings-, verkoop- en haalbaarheidsrisico. Deze risico’s zijn door gemeente eenvoudiger te managen zeker gezien de lage boekwaarde van de grond.
Het komende half jaar gaan we de strategische aankoop van de Rode Hal verkennen. Hiervoor trekken NS (verkoper) en gemeente gezamenlijk op. Doel van de aankoop is de locatie in te zetten ten behoeve van de culturele opgave in de Spoorzone. Dit in samenwerking met culturele en creatieve onderwijsinstellingen in de stad. Om dit te bewerkstelligen zal een plan van aanpak worden opgesteld aangaande de programmering, zowel in de tijdelijkheid als de permanente situatie. Een eventuele aankoop zal te zijner tijd voorgelegd worden aan de gemeenteraad.
In het Hanzekwartier heeft de complexiteit van dit deelgebied en de omvang van het aantal deelnemers in de coalitie een andere aanpak geëist. Deze aanpak is meer gericht op de ontwikkeling van samenhangende plots in de vorm van ‘superplots’. Hiermee worden de diverse opgaves een stuk overzichtelijker en kunnen daardoor een efficiënter proces doorlopen. Dit wordt mede ingegeven doordat de gemeente veel meer regie gaat nemen in de superplot-overstijgende vraagstukken zoals mobiliteit, warmte/energie en de inrichting openbare ruimte.
. De komende tijd zal gewerkt gaan worden aan de volgende samenwerkingsovereenkomsten en verkenningen:
- Samenwerkingsovereenkomst Hanzeplein
- Samenwerkingsovereenkomst Univé
- Samenwerkingsovereenkomst Noordzeelaan
- Ruimtelijke verkenning voetgangersbrug IJsselallee inclusief kosten
- Gesprek Waterschap over mogelijkheden ontwikkelpositie
Ook in het Hanzekwartier heeft de gemeente een eigen positie, vergelijkbaar met die in het Spoorkwartier. Ook met deze ontwikkeling, als onderdeel van een superplot, zal op korte termijn een aanvang voor ontwikkeling gemaakt worden.
In het Gildenhof (Hanze Oost) wordt één gebouw, bestemd voor sociale huurwoningen, los van de gebiedsontwikkeling ontwikkeld. De reden hiervan is om versneld tot de bouw van woningen te komen. Het is de bedoeling dat dit plan een verkorte planologische procedure gaat doorlopen in de vorm van een BOPA (BuitenplanseOmgevingsPlanActiviteit). Deze procedure moet in Q3 gaan starten waarnaar de bouw van de woningen een half jaar daarna kan starten.
Ook in Hanze-Oost heeft de gemeente de beschikking over een eigen kavel. Deze is qua ontwikkelpotentie kleiner dan de andere kavels. De potentie en bijbehorende planning van deze kavel worden onderzocht.
Mobiliteit:
Het mobiliteitsvraagstuk in de Spoorzone is één van de belangrijkste financiële hete hangijzers voor de ontwikkelaars en veroorzaken dan ook “een pas op de plaats” in de ontwikkelingen. Door dit vraagstuk (regie, eigendom, realisatie en exploitatie) tegen een gereduceerde financiële tegenprestatie naar ons toe te trekken halen wij dit hangijzer bij de ontwikkelaars weg. Het gevolg moet zijn dat er financiële haalbaarheden in de ontwikkelingen ontstaan waardoor deze opgestart gaan worden. Deze maatregelmatregel, al dan niet met een stimuleringsregeling, heeft onverminderd een grote positieve invloed op de ontwikkelingen.
Civiele werken:
Met dank aan de toegekende gelden (WBI, Versnelling maatregelen woningbouw, provincie en BOMirt) zijn wij in staat de civiele opgaven ruimschoots op tijd te realiseren. In sommige gevallen zelfs voor de uitvoering van de gebiedsontwikkelingen. Civiele werken zoals de Passerelle, Koggepark en de beide onderdoorgangen hebben een zeer positieve bijdrage en aanjaagfunctie voor de gebiedsontwikkelingen.
Toelichting op de grootste risico’s
We zijn afhankelijk van marktpartijen voor het starten met de bouw.
Maatregel: Daar waar we invloed kunnen hebben, willen we ontwikkelingen aanjagen door bijvoorbeeld het opstarten van ontwikkelingen van onze eigen locatie(s) en deelname in samenwerkingen. Verder zullen we inzetten op het realiseren van bovengrondse infra (als de Passerelle en de aanlanding daarvan) en het concretiseren en vervolgens acteren op thema’s als mobiliteit, energie (warmte en elektriciteit). Hiermee willen we een versnelling op gang brengen.
Collectieve warmte-oplossingen zijn niet op tijd beschikbaar voor nieuwe ontwikkelingen, zeker in relatie tot een woningbouwimpuls.
Maatregel : De deelgebieden zijn zelf verantwoordelijk voor de voorbereiding, realisatie en exploitatie van de WKO-bronnetten in hun deelgebieden. In de deelgebieden benadrukken we de urgentie voor de warmte-oplossingen voortdurend. Voor de verduurzaming van het bestaande warmtenet wordt onderzocht of aansluiting op de Geothermiebron in Zwolle Noord haalbaar is.
Er is onvoldoende ruimte in de ondergrond waardoor ambities in de gebiedsvisie niet waargemaakt kunnen worden.
Maatregel: We hebben de huidige ondergrondse infrastructuur (energie, riolering en water) in kaart gebracht. Bovendien hebben we een beeld wat nodig is voor de toekomstige ontwikkelingen (een deel van wat we al weten staat in de Nota van uitgangspunten openbare ruimte Spoorzone (SNOER). In samenspraak met o.a. gemeentelijk beheer maken we een vervolgopdracht om dit vraagstuk verder uit te werken.
De voorwaarden van de subsidiegelden zijn niet haalbaar.
Maatregel: Inmiddels wordt er stedelijke regie ingezet richting BZK tav de voorwaarden van de WBI subsidiegelden. Daarnaast hebben we specifiek voor de Spoorzone met BZK afgestemd welke interventies we inzetten om ontwikkelingen aan te jagen. In deze afstemming is ook gesproken over de ruimte die we hebben om aan WBI-voorwaarden te voldoen.
De stapeling van ambities vanuit verschillende beleidsdisciplines zorgen voor vertraging door conflicterende prioriteiten, overbelasting van middelen en uiteindelijk het niet behalen van de gewenste resultaten.
Maatregel : Per deelgebied beoordelen, afstemmen en besluiten wat haalbaar is en prioriteit heeft. Op programmaniveau dragen we zorg voor een goede balans overall.
Effecten stikstof
Stikstof is qua risico ondergeschikt aan andere risico’s in projecten. Projecten vertragen er momenteel niet door. Voor toekomstige grootschalige bouwvolumes is dat nog onbekend.